Filippo Mineccia

Filippo Mineccia

Urodzony we Florencji kontratenor Filippo Mineccia cieszy się międzynarodowym uznaniem i jest uważany przez wielu za jednego z największych specjalistów w zakresie repertuaru epoki boskich kastratów.

Będąc dzieckiem, uczył się śpiewu w Szkole Muzycznej Fiesole, dołączając do jej Chóru Polifonicznego. Ukończywszy studia wokalne i wiolonczelowe w Konserwatorium Muzycznym im. Luigiego Cherubiniego we Florencji, Filippo kontynuował edukację u Gianniego Fabbriniego i Donatelli Debolini.

Filippo Mineccia wyróżniał się na krajowych i międzynarodowych konkursach wokalnych, zdobywając liczne nagrody.

Nawiązał współpracę z takimi zespołami jak Accademia Bizantina, Les Talens Lyriques, I Barocchisti, Il Complesso Barocco, La Cappella della Pietà de’ Turchini, Opera Fuoco, La Barocca, Ensemble Inégal, Collegium 1704, Collegium Marianum, Capella Cracoviensis, Divino Sospiro, Balthasar Neumann Ensemble, Auser Musici, Cappella Mediterranea, Ensemble Matheus.

Filippo Mineccia współpracował z wieloma zanmienitymi dyrygentami – Ottavio Dantone, Diego Fasolis, Václav Luks, Christophe Rousset, David Stern, Jordi Savall, Antonio Florio, Thomas Hengelbrock, Michael Hofstetter, Adam Viktora, Javier Ulises Illán, Ruben Jais, Enrico Onofri i nieżyjący już Alan Curtis.

Filippo wicelił się w wiele ról operowych Handla, m.in. tytułową rolę w Juliuszu Cezarze i Tolomeo w tej samej operze, w Operze Królewskiej w Wersalu, Unulfo (Rodelinda) na festiwalu Opera Rara w Krakowie, Otton (Agryppina) w Theater an der Wien; rolę tytułową w Rinaldzie, Alessandro (Tolomeo) i Oronte (Riccardo Primo). Na Festiwalu Handla w Halle wystąpił m.in. jak Demetrio (Berenice), Dardano (Amadigi) oraz w roli tytułowej w Lucio Cornelio Silla.

Na scenie Filippo wystąpił jako Ottone w Incornazione di Poppea Monteverdiego pod dyrekcją Jean-Christophe’a Spinosiego w Liceu Barcelona i Teatro Colón w Buenos Aires, jako Endimione w Calisto Cavallego pod dyrekcją Christophe’a Rousseta w Strasburgu oraz jako Tamerlano w operze Bajazet Gaspariniego na festiwalu Opera Barga. Wystąpił także w Carmina Burana Carla Orffa dla Opery Rzymskiej.

Filippo Mineccia jest bardzo ceniony za muzykę sakralną, a jego repertuar obejmuje PasjęStabat Mater Francesca Provenzale’a, Pasję Gesù Cristo Antonio Caldary, Nisi DominusStabat Mater Vivaldiego, Dixit Dominus Handla, Stabat Mater Pergolesiego, Missa Cellensis Haydna, Pasję według św. Jana, Pasję według św. MateuszaOratorium Wielkanocne Bacha. Śpiewał Magnificat Bacha z towarzyszeniem Orkiestry Symfonicznej NHK pod dyrekcją Thomasa Hengelbrocka w sali koncertowej NHK w Tokio.

Filippo występował w mniej znanych operach, Achille we Finta pazza Francesca Sacratiego z Leonardo Garcíą Alarcón w Dijon, Genewie i Wersalu oraz jako Anassandro w pierwszym współczesnym wykonaniu Merope Riccardo Broschiego pod dyrekcją Alessandra De Marchiego w Innsbrucku i Theater an der Wien.

Filippo Mineccia wydał kilka solowych albumów dedykowanych nieznanym kompozytorom, takim jak Attilio Ariosti, Leonardo Vinci, Niccolò Jommelli, Francesco Gasparini, Johann Adolph Hasse. Wydał też płytę Siface, L’amor castrato (Glossa) oraz album poświęcony neapolitańskiemu kompozytorowi Giovanniemu Paisiello (Pan Classics).

Wraz z Il Complesso Barocco i nieżyjącym już Alanem Curtisem wydał płytę Juliusz Cesar Handla (CD, Naïve) oraz Ercole sul Termodonte Vivaldiego (DVD, Dynamic). Dla Naïve nagrał płytę DVD z Agrippiną Handla w produkcji Roberta Carsena w Theater an der Wien.

Kontakt

Bieckie Centrum Kultury

ul. Rynek 18 38-340 Biecz
tel: 13 4471 034
e-mail: ok@biecz.pl
www.okbiecz.pl

Dyrektor artystyczny

Paweł Szczepanik

e-mail: director@kromerfestivalbiecz.pl

Media

Georgina Gryboś

tel: +48 791 633 933
e-mail: pr@kromerfestivalbiecz.pl

Produkcja

Szymon Pater

e-mail: production@kromerfestivalbiecz.pl

 © Kromer Festival Biecz 2020. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.