Ta powstała w 2012 roku orkiestra w ciągu niemal dekady działalności wypracowała sobie pozycję jednej z najlepszych formacji muzyki dawnej w Polsce. Ten sukces zawdzięcza też wielu współpracującym z orkiestrą partnerom.
Poświęcając się wykonawstwu historycznemu, członkowie {oh!} Orkiestry nie zapominają o docieraniu z muzyką do słuchaczy. Praca nad każdym elementem dzieła, podkreślająca znaczenie muzyki w wymiarze retorycznym, owocuje koncertami, których celem jest nie tylko znakomita komunikacja między wykonawcami, ale przede wszystkim pomiędzy muzykami a słuchaczami.
Już od pierwszego koncertu ten rodzaj korespondencji został dostrzeżony i doceniony przez słuchaczy, krytyków, zapraszanych solistów oraz wspierające orkiestrę instytucje. Zaowocowało to regularną współpracą z wiodącymi polskimi i światowymi ośrodkami kultury.
Od 2015 roku {oh!} jest rezydentem All’Improvviso Festiwal Muzyki Dawnej Improwizowanej w Gliwicach, z którym konsekwentnie rozwija działalność operową. Dotychczas odbyły się premiery oper: D. Sarri „Didone abbandonata” (2014), „Arminio” J.A. Hassego (2016), „Gismondo re di Polonia” L. Vinciego (2018) oraz „Il Pastor Fido” G. F. Händla (2019, współprodukcja z Händel Festspiele Halle). Opera „Gismondo re di Polonia”, ze znakomitym kontratenorem Max Emanuel Cencic w roli tytułowej, przy wsparciu Instytutu Adama Mickiewicza zabrzmiała także w Theater an der Wien w Wiedniu oraz Sali im. P. Czajkowskiego.
{oh!} Orkiestra Historyczna wydała do tej pory 6 płyt, a wśród nich m.in. album „Concerto grosso – an émigré to the British Isles”, wydany dla belgijskiej firmy Muso Label obejmujący nienagrywane wcześniej concerti grossi Francesco Scarlattiego.
Najnowsza publikacja Orkiestry zawiera kompletne nagranie opery Leonardo Vinciego „Gismondo re di Polonia”. Album został wydany w 2020 roku przez austriacką firmę Parnassus ARTS Productions. Orkiestra otrzymała nominację do Nagrody Koryfeusz Muzyki Polskiej – właśnie za premierę płyty “Gismondo re di Polonia”.