Jego niepowtarzalny gust artystyczny, twórcze wyczucie estetyki baroku, żar odkrywcy i apetyt na przygody zespołowe doprowadziły go do sięgnięcia po repertuar z XVII i XVIII wieku i stworzenia zespołu na miarę tegoż repertuaru. Wraz ze swoją orkiestrą, Le Poème Harmonique, Vincent Dumestre jest dziś jednym z najbardziej pomysłowych i wszechstronnych artystów barokowego odrodzenia, występując w chrakterze dyrgenta lub kierownika atystycznego orkiestr, chórów, sezonów muzycznych, konkursów i festiwali, jednocześnie kontynuując grę na swoich głównych instrumentach, którymi są instrumenty strunowe szarpane.
Urodzony w maju 1968 roku Vincent Dumestre stawiał swoje pierwsze muzyczne kroki, koncertując z innymi muzykami, nagrywając z pionierami, a następnie pracując nad odkrywaniem, zrozumieniem i ożywieniem muzyki z innej epoki. Vincent ukończył École du Louvre, gdzie studiował historię sztuki oraz École normale de musique de Paris w klasie gitary klasycznej. Uczył się również gry na lutni, gitarze barokowej i teorbie u Hopkinsona Smitha, Eugène’a Ferré i Rolfa Lislevanda. Zanim w 1998 roku stworzył Le Poème Harmonique, byl czlłonkiem Ricercar Consort, La Grande Écurie & La Chambre du Roy, Hespèrion XX i La Simphonie du Marais. Od ekshumacji po rekonstrukcje, od znanych kompozytorów po programy zaskakujące – artysta stale tworzy wspaniałe kreacje, otwierając horyzonty kompletnej gamy muzyki wokalno-instrumentalnej i zapewniając jej szeroką rzeszę odbiorców, a prezentowany poziom stanowi obecnie punkt odniesienia dla sceny muzycznej.
Jego produkcje operowe mają w swoim brzmieniu wyjątkową estetykę dźwiękową i wizualną, zrodzoną ze współpracy z artystami innych dziedzin sztuki, takimi jak lalkarze (Mimmo Cuticchio w Caliguli), reżyserzy (Benjamin Lazar w Egisto, Le Bourgeois Gentilhomme – ogromny sukces wśród publiczności zarówno trasy koncertowej, jak i DVD, Cadmus et Hermione, Phaéton ostatnio prezentowany w Permie i Wersalu), choreografowie (Julien Lubeck i Cécile Roussat w Le Carnaval baroque i Dido and Aeneas) oraz artyści cyrkowi (Mathurin Bolze w Élévations). Vincent Dumestre inspirował się także repertuarem sakralnym, m.in. dziełami Cavalieri’ego, Lalande’a, Couperina, Clérambault’a oraz muzyką kameralną – utworami Briceno, Belli’ego, Tessiera i innych, zamieniając batutę na lutnię, teorbę czy gitarę.
Vincent Dumestre z Le Poème Harmonique jest zapraszany do najważniejszych miejsc poświęconych muzyce barokowej na całym świecie, w zależności od programu występując wraz z chórami Aedes, Accentus i Les Cris de Paris, zespołami musicAeterna, Musica Florea i Arte Suonatori, Orchestre régional of Normandy, Capella Cracoviensis i Orkiestra Historyczna. Vincent działa również w Normandii, gdzie tworzy program sezonów barokowych Corneille Chapel oraz kieruje Międzynarodowym Konkursem Muzyki Barokowej w Normandii, gdzie jego zespół ma swoją siedzibę. Od trzech lat jest również dyrektorem artystycznym Festiwalu Muzyki Barokowej w departamencie Jura, a w 2017 roku powierzono mu sezon festiwalu Misteria Paschalia w Krakowie. W 2019 roku rozpoczął współpracę z {oh!} Orkiestrą Historyczną w Katowicach.
Około trzydziestu nagrań, płyt i DVD wydanych w wytwórni Alpha Classics, której był pierwszym artystą, świadczy o jego owocnej współpracy z Le Poème Harmonique w zakresie muzyki wysokiej i popularnej (Aux marches du Palais, Plaisir d’amour), zarówno kościelnej jak i świeckiej, z Francji (Lully, Clérambault, Charpentier, Lalande, Couperin, Boesset), Włoch (Monteverdi, Pergolèse, Caccini), Hiszpanii (Briceño) i Anglii (Purcell, Clarke).
Vincent Dumestre jest Kawalerem Francuskiego Orderu Sztuki i Literatury oraz Francuskiego Orderu Narodowego Zasługi.