Le Poème Harmonique

Le Poèm Harmonique

Założony w 1998 roku przez Vincenta Dumestra zespół Le Poème Harmonique skupia zaangażowanych artystów oddanych muzyce XVII i XVIII wieku. Zespół cieszy się mocną pozycją zarówno na scenie francuskiej, jak i międzynarodowej, a jego nowatorskie i ambitne programy odzwierciedlają kompetentne podejście do repertuaru muzycznego oraz dogłębne docenienie faktur wokalnych i instrumentalnych.

Le Poème Harmonique wykonuje znane i mniej znane utwory Lalande’a, Lully’ego, Couperina, Clérambault’a, Charpentiera i innych kompozytorów, które niegdyś wyznaczały tempo życia w Wersalu, jego codzienną rutynę i odświętne ceremonie; a także kompozycje z barokowych Włoch, autorstwa m.in. Monteverdiego i Pergolesiego, oraz angielskie utwory Purcella i Clarke’a. Stąpając po cienkiej linii pomiędzy muzyką wysoką i popularną, w wykonaniu zespołu kameralnego lub pełnej orkiestry, Le Poème Harmonique eksploruje obszary tańca i airs de cour, karnawału weneckiego i Leçons de Ténèbres, romansu tradycyjnego i grand motet.

Malując również rozległe freski operowe, w których muzyka spotyka się z innymi dyscyplinami artystycznymi – lalkarstwem, cyrkiem i tańcem – zespół przywołuje ducha teatralnej trupy i artystycznej syntezy charakterystycznej dla estetyki baroku. Przypieczętowana wspólnym uznaniem dla Lully’ego współpraca z reżyserem Benjaminem Lazarem zaowocowała cieszącymi się dużym uznaniem spektaklami, m.in. Le Bourgeois gentilhomme, Cadmus and Hermione, Egisto oraz ostatnio Phaéton – granym z musicAeterna w Permie i Wersalu. Zespół współpracuje również z takim reżyserami scenicznymi jak Omar Porras, Mimmo Cuttichio, Cécile Roussat i Julien Lubek oraz Vincent Huguet.

Le Poème Harmonique to nazwa rozpoznawana na najważniejszych festiwalach oraz w miejscach poświęconych muzyce, m.in. Philharmonie de Paris, Opéra-Comique, Théâtre des Champs-Élysées, Royal Opera of Versailles, festiwale w Ambronay, Beaune i Sablé, Wigmore Hall (Londyn), Sala Koncertowa Zakazanego Miasta w Pekinie, Wiener Konzerthaus, Concertgebouw w Amsterdamie, BOZAR – Centrum Sztuk Pięknych w Brukseli, Oji Hall (Tokio), Uniwersytet Columbia (Nowy Jork), Teatro San Carlo w Neapolu, Accademia Santa Cecilia w Rzymu, Filharmonia w Sankt Petersburgu i BBC Proms. Ale zespół prężnie działa również w swoim rodzinnym regionie. Poprzez koncerty, sezon muzyczny Chapelle Corneille, Concours International Corneille oraz École Harmonique – szkołę orkiestrową powołaną w 2014 roku, zespół nawiązał szczególne relacje z publicznością w Normandii.

W 2019 roku Le Poème Harmonique obchodzi 20-lecie działalności, a na swój tysięczny koncert zaproponował m.in. Élévations, występy koncertowe we spółpracy z artystą cyrkowym Mathurinem Bolze i jego zespołem MPTA oraz muzyką Cavalieriego (Cirque-Théâtre Elbeuf, Théâtre de Caen), program Musiche di Castaldi – odtworzenie pierwszego nagrania wydanego przez zespół z mezzosopranistką Evą Zaïcik, stworzonego w Normandii i wykonanego w 2020 roku w Salle Gaveau (Paryż) oraz zarzuelę Coronis Sebastiána Duróna w inscenizacji Omara Porrasa (Theater of Caen), która w 2020 roku rusza na turnee, na którego tasie znajdą się opery w Rouen, Limoges i Lille oraz Maison de la Culture of Amiens.

W 2020 roku program Anamorfosi również odbędzie tournee, na którego mapie znajdą się Sala Koncertowa Parku Zaryadye w Moskwie (Rosja), Concertgebouw w Brugii (Belgia), Auditorium du Louvre (Paryż) i centrum muzyki De Biljoke w Gandawie (Belgia). Natomiast w Auditorium Radio France powstanie program French Overture, którego tematem jest pojawienie się orkiestry we Francji i w Europie.

Rok 2019 upłynął również pod znakiem wydawnictw muzycznych – Phaéton na DVD oraz dwa albumy, Airs de courAnamorfosi (tytuł „nagranie miesiąca” magazynu Gramophone, nagrody Diapason d’Or i Choc magazynu Classica), które dołączają do obszernej dyskografii około trzydziestu nagrań powstałych w wytwórni Alpha Classics. Ilustracją osiągnięć zespołu z ostatnich dwóch dekad są wielkie sukcesy, m.in. Aux marches du palais  poświęconych tradycyjnym pieśniom francuskim, Nova Metamorfosi, a także wzorcowe wykonania najważniejszych dzieł z repertuaru barokowego: Combattimento Monteverdiego i Leçons de Ténèbres Couperina.

Kontakt

Bieckie Centrum Kultury

ul. Rynek 18 38-340 Biecz
tel: 13 4471 034
e-mail: ok@biecz.pl
www.okbiecz.pl

Dyrektor artystyczny

Paweł Szczepanik

e-mail: director@kromerfestivalbiecz.pl

Media

Georgina Gryboś

tel: +48 791 633 933
e-mail: pr@kromerfestivalbiecz.pl

Produkcja

Szymon Pater

e-mail: production@kromerfestivalbiecz.pl

 © Kromer Festival Biecz 2020. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.