28.07
niedziela
18.00
wstęp wolny

Ouvertures & Suites -uwertury francuskie... poza Francją

kolegiata pw. Bożego Ciała w Bieczu

Altberg Ensemble
Joanna Huszcza – skrzypce, kierownictwo arystyczne

Altberg Ensemble pod kierunkiem skrzypaczki Joanny Huszczy zaprezentuje spektakularne suity orkiestrowe Ph. H. Erlebacha, J. S. Kussera, Johanna i Johanna Caspara Ferdinanda Fischerów. na których wielki wpływ miał hegemon XVII wiecznej muzyki francuskiej: Florentczyk (sic!) Jean-Bapitsite Lully. W ostatnich projektach Altberg Ensemble wyszukiwał elementy polskie w kompozycjach Francuzów i Niemców. Nie inaczej będzie i tym razem, wśród utworów w stylu francuskim mało znanego Johanna Fischera – kopisty samego Lully’ego, a następnie działającego na dworze kurlandzkiego księcia Fryderyka Kazimierza, zabrzmią Polnische Tänze – prawdziwa suita iście polskich tańców.

Co łączyło wszystkich, tych nieczęsto grywanych kompozytorów? Zamiłowanie do stylu francuskiego, który był niezwykle ceniony na przełomie XVII i XVIII wieku w Europie. Wykształcony w Stuttgarcie Johann Fischer, w latach 1665-1670 był jednym z kopistów Lully’ego w Paryżu. Następnie działał na dworze kurlandzkiego księcia Fryderyka-Kazimierza, by w końcu trafić na tereny Rzeczypospolitej. Stąd w jego suicie wśród utworów w stylu francuskich znajdą się także tańce polskie. Do dziś nie jest pewne czy drugi z Fischerów – Johann Caspar Ferdinand odwiedził Paryż, lecz jego zbiory Journal Du Printemps i Musicalisches Blumenbüschlein były obok dzieł G. Muffata i J. S. Kussera pierwszymi pisanymi w stylu francuskim w muzyce niemieckiej. Pierwsze wydanie Musicalisches Blumenbüschlein znajduje się w zbiorach Ph. Spitty, przechowywanych w Bibliotece Uniwersytetu Łódzkiego! Pochodzący z Węgier J. S. Kusser, 6 lat studiował u Lully’ego w Paryżu, gdzie znany był jako Cousser. Propagował francuski styl w Hamburgu, Augsburgu, Norymberdze, Londynie i Dublinie. W program wplecione zostały także klawesynowe preludia J. C. F. Fischera, wprowadzające do tonacji poszczególnych suit orkiestrowych.

A zatem Uwertury – suity orkiestrowe w stylu francuskim z przełomu XVII i XVIII wieku, a wśród nich wspaniałe polonica!

Koncert we współorganizacji z 12. Festiwalem Muzyki Emanacje “Współbrzmienia” – inicjatywą Europejskiego Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego w Lusławicach.

Repertuar

Philipp Heinrich Erlebach
Ouverture VI g-moll
ze zbioru VI Ouvertures, begleitet mit ihren darzu schicklichen Airs, nach französischer Art und Manier (Nürnberg 1693)
Ouverture – Entrée – Gavotte – Menuet alternativement – Trio – La Plainte Lentement – Entrée – Gigue – Chaconne
 
Johann Sigismund Kusser
Ouverture II B-dur ze zbioru Composition de musique suivant la méthode françoise (Stuttgart 1682)
Ouverture – Gay – Premier Air viste – Second Air Eccho – Troisième Air Menuet – Quatrième Air Gique à l’Angloise – Cinquième Air Courante – Sixième Air Menuet – Septième Air Sarabande – Chaconne à 2 Dessus 
 
Johann Caspar Ferdinand Fischer 
Praeludium I d-moll * ze zbioru Les Pièces de Clavessin (Slacoverde 1696)
 
Johann Caspar Ferdinand Fischer
Ouverture IV d-moll ze zbioru Le Journal du Printemps, op. 1 (Augsburg 1695)
Ouverture – Entrée – Rondeau – Gavotte – Menuet – Passacaille 
 
Johann Caspar Ferdinand Fischer 
Praeludium VIII G-dur ** ze zbioru Les Pièces de Clavessin / Musicalisches Blumenbüschlein (Augsburg 1698)
 
Johann Fischer
Suite C-dur ze zbioru Musicalische Fürsten-Lust, bestehend in unterschiedlichen schönen Ouverturen
[…] und einen curieusen Anhang polnischer Tänze, Lübeck 1706
Ouverture – Entrée – Menuet en Rondeau – Chaconne – Pollnische Dänze – Air – Gigue (Air des Paysans)
 
* (Ewa Mrowca)
** (Jörg-Andreas Bötticher)

Artyści

Altberg Ensemble

Łódzka orkiestra barokowa powstała w 2017 roku z inicjatywy wiolonczelisty Jakuba Kościukiewicza. Zespół zadebiuotwał koncertem w Tumie pod Łęczycą na Fetsiwalu Kolory Polski, a jego pojawienie się zostało w krótkim czasie docenione przez łódzkie środowisko muzyczne. Zaowocowało to przyznaniem zespołowi Armatki Kultury 2017 – nagrody w plebiscycie magazynu kulturalnego Kalejdoskop.

Altberg Ensemble ma na swoim koncie płytę z utworami Georga Philippa Telemanna, Suites & Concerto, DUX1761, nagraną pod kierunkiem Petera Van Heyghena, która została zauważona i doceniona przez nominację do nagrody Fryderyk 2023 w kategorii Album Roku – Muzyka Dawna, a jesienią 2023 roku otrzymała Złoty Dyplom w III Międzynarodowym Konkursie Muzyczne Orły w kategorii Nagranie Fonograficzne.

Od 2018 roku Altberg Ensemble regularnie współpracuje z wybitnym szwajcarskim klawesynistą, organistą i dyrygentem Jörgiem-Andreasem Bötticherem, który wielokrotnie poprowadził zespół w ramach cykli 200 Kantat Bacha na 200-lecie Uniwersytetu Warszawskiego oraz inicjowanych przez Altberg Ensemble – Barokowa Łódź i Barokowe Miraże w Muzeum Miasta Łodzi. Zespół współpracował także z legendarnymi przedstawicielami nurtu historycznego wykonawstwa – skrzypaczką Olivią Centurioni oraz oboistą Alfredo Bernardinim.

Altberg Ensemble występował w Łódzkiej Filharmonii im. A. Rubinsteina, na festiwalach Dramma per Musica na Zamku Królewskim w Warszawie, Festiwalu Kolory Polski w Tumie i Gidlach, Festiwalu im. Jerzego Waldorffa w Radziejowicach, ORGANy PLUS w Gdańsku, Bydgoskiej Scenie Barokowej, Barok na Mazurach, Koncertach Pokoju w Jaworze. W sierpniu 2022 Altberg Ensemble opracował i wykonał w ramach Festiwalu Kolory Polski, program składający się z zapomnianych muzykaliów XVIII wiecznej kapeli w klasztorze oo. Dominikanów w Gidlach. Zespół jest stałym gościem Domu Pracy Twórczej Pałac w Radziejowicach, gdzie przygotowuje większosć swoich muzycznych projektów.

Altberg Ensemble gra na instrumentach historycznych, stosując dawne praktyki wykonawcze. Nazwa zespołu inspirowana jest postacią związanej z Łodzią klawesynistki Emmy Altberg (1889-1983). We wrześniu 2023 roku, Altberg Ensemble pod kierunkiem Jörga-Andreasa Böttichera nagrał swoja drugą płytę CD, która ukazała się wiosną 2024 roku.

Kontakt

Bieckie Centrum Kultury

ul. Rynek 18 38-340 Biecz
tel: 13 4471 034
e-mail: ok@biecz.pl
www.okbiecz.pl

 © Kromer Festival Biecz 2024. Organizatorzy zastrzegają sobie prawo do zmian w programie.